نکات جادویی مدیریت زمان که از آن ها بی خبرید

نکات جادویی مدیریت زمان که از آن ها بی خبرید | زمان چیز مهم و با ارزشیست که منتظر هیچکس نمی ماند. باید سعی کنید که این گوهر ارزشمند را حفظ کنید چرا که قادر به بازگرداندن آن نیستید. اگر پولتان را از دست بدهید می توانید مجددا با کار و تلاش آن را بدست بیاورید، ولی این قاعده برای زمان صدق نمی کند و نمی توان زمان تلف شده یا از دست رفته را پس گرفت. یکی از مهمترین مهارت های زندگی، مدیریت زمان است. اگر بتوانید به خوبی از عهده این کار برآیید، شاهد موفقیت های بی شماری خواهید بود. اغلب افراد زمان های بسیاری را هدر می دهند و این امر به دلیل آن است که مدیریتی بر روی زمان خود ندارند. به عنوان یک انسان فرصت محدودی در این جهان داریم و باید برای زندگی بر روی کره زمین فرصت ها و لحظاتمان را غنیمت بشمریم. توجه به این موضوع که زندگی کوتاه است ما را به فکر فرو می برد و این پرسش را برایمان به وجود می آورد که آیا ما بهترین استفاده را از زمانمان در طول روز می کنیم یا خیر؟ اگر پاسخ تان منفی است باید بگوییم که شما مدیریت زمان را نمی دانید و البته ایرادی ندارد چون با شرکت در یک دوره مهارت های زندگی می توانید این فاکتور مهم را بدست بیاورید.  در این مقاله از موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان قصد داریم تا شما را با با نکات جادویی و مهمی از مدیریت زمان آشنا کنیم و به شما بگوییم که چطور یاد بگیرید از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.

 

نکات جادویی مدیریت زمان که از آن ها بی خبرید

 

آیا شما مهارت مدیریت زمان را دارید؟

همه ما 24 ساعت در شبانه روز فرصت داریم، اما می بینید که با وجود یکسان بودن این فرصت، برخی از افراد بسیار بیشتر از سایرین فعالیت می کنند. این افراد همیشه به کارهایشان می رسند و هرگز کاری را از برنامه شان حذف نکرده و به تاخیر نمی اندازند. در واقع آن ها مدیریت بهتری بر روی زمانشان دارند و سبک زندگی و عادت شان را به گونه ای تنظیم کرده اند که ساختاری منظم و اصولی داشته باشد. البته برخی از افراد به شکل ذاتی در ذهنشان کارها را برنامه ریزی می کنند و خیلی خوب از پس کارهای روزمره شان بر می آیند. اما برخی دیگر از این ویژگی ذاتی برخوردار نیستند و دائما وقت کم می آورند. در زیر نکات جادویی مدیریت زمان را برای شما لیست کرده ایم و در ادامه به شرح کامل آن ها می پردازیم.    

  • زمان خودتان را مورد محاسبه و ارزیابی قرار دهید
  • برای انجام کارهایتان اولویت بندی کنید
  • به درخواست های بیش از حد «نه» بگویید
  • در انجام کارهایتان تمرکز داشته باشید
  • زمان استفاده از رسانه های اجتماعی خود را مشخص کنید
  • برای انجام کارهایتان یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید

 

زمان خودتان را مورد محاسبه و ارزیابی قرار دهید

اگر می خواهید اهدافتان محقق شوند و به همه کارهایتان برسید، باید ابتدا زمان موجود خود را در هر روز محاسبه و ارزیابی کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا زمانتان را به شکل مؤثرتری مدیریت کرده و درک کاملی از سپری کردن لحظاتتان داشته باشید. حسابرسی دقیق زمان به شما تصویر واضح تری از انجام کارهای روزمره تان می دهد. می توانید برای این کار از برنامه ها و اپلیکیشن های زمانبندی استفاده نمایید. همچنین تقویم هم می تواند یک ابزار مناسب برای بررسی اوقات روزانه، ماهانه و سالانه تان باشد. یک نکته مهم در افزایش میزان زمان برای شما این است که صبح ها کمی زودتر بیدار شوید. اگر حتی نیم ساعت زودتر روزتان را آغاز کنید، این بدین معناست که امروز30 دقیقه بیشتر فرصت دارید.

 

برای انجام کارهایتان اولویت بندی کنید

کارهایتان را به جای اینکه به تاخیر بیندازید و با عقب انداختن شان برنامه ریزی روز بعدتان را نیز خراب کنید، با اولویت بندی سر و سامان بدهید. به قول برایان تریسی نویسنده معروف: قورباغه را قورت بدهید و برای یکبار هم که شده بر اساس نظم و به شکل سازمانده شده کارهایتان را انجام دهید. با دادن اولویت به کارهای خود می توانید انرژی و پتانسیل خود را در انجام آن ها بکار ببندید و کارهای دارای اولویت بالا را اول انجام دهید و در صورت اضافه آوردن وقت کارهای دارای اولویت کمتر را انجام دهید. به این ترتیب هم فشار و استرس بر روی شما کمتر خواهد بود و هم در کمال تعجب می بینید که همه کارها بر طبق روال خوبی پیش می روند. شما همه این جریان را مدیون نیروی مدیریت زمان در آموزش مهارت های زندگی خواهید بود.

 

نکات جادویی مدیریت زمان که از آن ها بی خبرید

 

به درخواست های بیش از حد «نه» بگویید

اگر مدیریت زمان را به خوبی انجام دهید، مسلما می توانید کارهای خود را به خوبی انجام داده و به تعهداتتان عمل کنید. ولی توجه کنید که در دام درخواست های بیش از حد نیفتید، چرا که درخواست بیشتر تعهد بیشتری را نیز برای شما به همراه می آورد. گاهی با گفتن یک کله «نه» می توانید برنامه روزانه خودتان را به خوبی پیش ببرید و از انجام کارهای غیر ضروری اجتناب کنید. شما نیز یک انسان هستید و توانایی مشخصی برای انجام کارها دارید.

 

در انجام کارهایتان تمرکز داشته باشید

تمرکز عمل مهمی برای صرفه جویی در وقت و جلوگیری از به هدر رفتن آن است. زمانی که دائما اطراف شما اتفاقاتی در جریان باشد که تمرکز شما را بر هم بزند، شما مجبور می شوید که زمان بیشتری را برای پیشبرد کارهایتان استفاده کنید. بنابراین با تقویت قوه تمرکز و جلوگیری از عوامل بازدارنده، می توانید در مدیریت زمان خود موفق تر باشید. از این شاخه به آن شاخه هم نپرید و مطابق با برنامه کارهایتان را در آرامش یکی پس از دیگری انجام دهید.

 

زمان استفاده از رسانه های اجتماعی خود را مشخص کنید

رسانه های اجتماعی به دلیل تنوع در تصاویر، اخبار جدید، جذابیت های بصری و شنیداری شان، بسیار جلب توجه می کنند و ممکن است ساعت وقت شما را بگیرند. زمانی که به شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام وارد می شوید، ناخواسته به صرف وقت و انرژی خود در آن می پردازید و هنگتمی به خود می آیید که فرصت کمی برای انجام کارهایتان باقی مانده است. بنابراین خوب است که زمان استفاده از رسانه های اجتماعی تان را مشخصی کنید و فقط در زمان استراحت و بازه ای مشخصی به فعالیت در آن ها بپردازید.

 

برای انجام کارهایتان یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید

اینکه با خود بگویید هر طور شده است باید این کار را امروز انجام بدهم و به پایان برسانم غلط است. ممکن است که شما در انجام برخی از کارها منابع لازم را نداشته باشید یا مقدمات آن محیا نباشد. به این ترتیب تمام زمان خود را کهمی توانستید صرف کارهای بیشتری بکنید را صرف یک کار می کنید. منظور پشت گوش انداختن کارها نیست و فقط این نکته را می خواهیم بگوییم که با تعیین بازه زمانی مشخصی برای انجام کارها می توانید آن ها را بهتر مدیریت کنید. ممکن است قسمتی از کاری را به زمان دیگری موکول کنید و این نه تنها ایرادی ندارد، بلکه فرصت های شما را بیهوده هدر نمی دهد. مثلا بگویید از این ساعت تا این فلان ساعت باید کار اولم را انجام دهم و اگر به هر دلیلی با مشکلی مواجه شدید آن را به زمان دیگری اختصاص دهید.

 

نکات جادویی مدیریت زمان که از آن ها بی خبرید

 

اهمیت و مزایای مدیریت زمان برای افراد

گفتیم که یکی از مهمترین مهارت های زندگی، یادگرفتن مدیریت زمان است که افراد را با هر هدفی که داشته باشند، به بهترین شکل و در راستای خواسته هایشان هدایت می کند. با مدیریت زمان می توانید از هدر رفتن عمر و انرژی تان جلوگیری کنید و با بهره گیری درست از اوقات روزانه تان، زندگی تان را با پیروزی و موفقیت، استفاده کنید. کسانی که می خواهند در انجام کارهای روزانه خود موفق باشند و با نظم و یکپارچکی به همه آن ها رسیدگی کنند، باید این مهارت فوق العاده مهم را یاد بگیرند و از تکنیک های آن غافل نباشند. معمولا افرادی که موفق تر از سایرین هستند، در کارهایشان برنامه ریزی دارند و با مدیریت زمان اجازه نمی دهند که خللی در برنامه هایشان به وجود بیاید. آن ها از فرصت هایشان نهایت استفاده را می برند و برای وقت شان ارزش قائل هستند. مهارت های زندگی در واقع گزینه های نجات بخشی هستند که افراد را برای داشتن زندگی راحت تر  ورهایی از شر مشکلات گوناگون، یاری می کنند. به طور کلی این مهارت ها باید به خوبی به افراد جامعه آموزش داده شود تا بتوانیم رشد و توسعه سریع تری را شاهد باشیم و در نظم و هماهنگی زندگی کنیم. ناگفته نماند که مهارت مدیریت زمان که یکی از مهمترین مهارت های فردیست، مزایای بسیاری نیز دارد که آن ها را در زیر برای شما آورده ایم.

  • بهره‌ وری و کارایی بیشتر برای افراد.
  • ایجاد وجهه ای حرفه ‌ای و منظم برای هر شخص.
  • کاهش استرس ها و نگرانی ها برای انجام کارها.
  • افزایش موقعیت‌ها و پیشرفت ها در کار و زندگی.
  • استفاده بهینه تر و منطقی تر از فرصت های موجود.
  • ایجاد احساس رضایتمندی در اشخاص.
  • بدست آوردن نتایج مثبت و موفقیت ها بیشتر از سابق.
  • تقویت اعتماد به نفس و انگیزه در افراد.
  • رسیدن به موقعیت ‌های بهتر برای اهداف مهم در زندگی و کار

 

مدیریت زمان را در موسسه آموزش عالی فن پردازان فرا بگیرید

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با برگزاری دوره مهارت های زندگی به شما کمک می کند تا بتوانید مدیریت زمان را به خوبی فرا بگیرید و از این مهارت مهم در زندگی تان استفاده نمایید. جالب است بدانید که مدرک مهارت های زندگی صادر شده از سوی این موسسه دارای تائیدیه سازمان wes کانادا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بوده با آن می توانید موفقیت زندگی خود را تضمین کنید. گواهینامه مهارت های زندگی از جمله مواردیست که اخذ آن خالی از لطف نبوده و مسیرهای تازه ای را پیش پای شما قرار می دهد.
 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها