ارتباط کارآفرینی و نوآوری

نوآوری و کارآفرینی دو اصطلاح متفاوت هستند که معانی کاملاً متفاوتی دارند. بااین‌حال، رابطه‌ای بین نوآوری و کارآفرینی وجود دارد که گاهی باعث سردرگمی می‌شود. تفاوت اصلی بین نوآوری و کارآفرینی در این است که نوآوری به معنای معرفی یک چیز جدید است که می‌تواند یک ایده، محصول، مدل یا یک خدمت باشد. از سوی دیگر، کارآفرینی به معنی تبدیل یک ایده عالی به یک فرصت تجاری است.

به باور دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرینی با نوآوری آغاز می‌شود. در کارآفرینی خطری وجود دارد که در نوآوری وجود ندارد. اجازه دهید به طور مفصل هر دو اصطلاح را مورد بررسی قرار دهیم تا تفاوت بین آن‌ها را مشخص کنیم.

 

ارتباط کارآفرینی و نوآوری

 

نوآوری چیست؟

نوآوری یعنی معرفی یک چیز جدید که می‌تواند یک ایده، محصول، مدل، فرآیند یا یک خدمت باشد. به‌عنوان‌مثال، معرفی تجهیزات جدیدی که بتوانند مصرف برق را تا حدودی کاهش دهند، یک نوآوری است. نوآوری نیاز به خلاقیت و تفکر جدیدی دارد. نوآوری همیشه به معنای اختراع نیست. نوآوری می‌تواند تغییر ایجاد کند و ارزش‌هایی را به محصول یا خدمات موجود اضافه کند.

منابع نوآوری، تغییرات اقتصادی، تغییرات فنّاورانه، علوم جدید، بازارهای جدید و غیره است که این موارد باعث می‌شوند فرد به محصول، خدمات یا فرآیند کسب و کار جدید فکر کند. نوآوری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در صنعت قوی و رقابتی باشند. هیچ خطری در نوآوری وجود ندارد.

 

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یعنی تبدیل ایده‌های عالی به یک فرصت تجاری که نوعی ریسک کردن است. کارآفرینی فرصت‌های تجاری برای ایده‌های بزرگ نوآوری را به وجود می‌آورد و ارزش ملموسی به نوآوری می‌افزاید. کارآفرینان همیشه به دنبال منابع نوآوری هستند و خود را به یک نوع نوآوری محدود نمی کنند. کارآفرینان در فرصتی که آن را مناسب می‌دانند، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند و آن را با سودآوری اداره می‌کنند. آن‌ها به مهارت‌هایی مانند برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، مدیریت، رهبری، ایجاد انگیزه و ریسک نیاز دارند. کارآفرینی موفق همیشه نتیجه سخت‌کوشی، تعهد و ریسک‌پذیری است.

 

ارتباط کارآفرینی و نوآوری در شرکت ها و سازمان ها

 

تفاوت بین نوآوری و کارآفرینی چیست؟

اگرچه ارتباطی بین نوآوری و کارآفرینی وجود دارد، اما معنای متفاوتی دارند. در ادامه به تفاوت‌های عمده بین این دو مفهوم اشاره می‌شود. تعاریف نوآوری و کارآفرینی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

 

نوآوری: نوآوری ایجاد چیزی جدید است که همیشه منجر به یک فرصت تجاری نمی‌شود.

کارآفرینی: کارآفرینی فرصت‌ها را در نوآوری‌های بزرگ شناسایی کرده و فرصت ایجاد کرده، ارزش‌ها را اضافه می‌کند و آن‌ها را در یک دوره زمانی بهبود می‌بخشد.

ویژگی‌های نوآوری و کارآفرینی شامل موارد زیر است:

 

•    ماندگاری:

نوآوری: نوآوری می‌تواند ماندگاری کوتاهی داشته باشد.

کارآفرینی: کارآفرینی ماندگاری طولانی دارد که بر ارزش فرصت ایجاد شده افزوده و آن را بهبود می‌بخشد.

 

•    ریسک‌پذیری:

نوآوری: در نوآوری، هیچ ریسک عمده‌ای وجود ندارد.

کارآفرینی: در تبدیل یک ایده به فرصت تجاری، نمی‌توان از ریسک‌پذیری اجتناب کرد. ریسک‌پذیری یک عامل کلیدی در کارآفرینی است.

 

•    علاقه:

نوآوری: نوآوران پس از مرحله ایده علاقه خود را از دست می‌دهند.

کارآفرینی: کارآفرینان شکست می‌خورند، دوباره فکر می‌کنند و سخت تلاش می‌کنند تا سرمایه‌گذاری را موفق‌تر کنند.

 

•    مهارت‌ها:

نوآوری: مبتکران علاقه زیادی به تحقیق دارند، تفکر خلاق را مورد آزمایش قرار می‌دهند.کارآفرینی: کارآفرینان به مهارت‌هایی مانند برنامه‌ریزی، رهبری، مدیریت و تصمیم‌گیری نیاز دارند. کارآفرینان ریسک می‌کنند، سخت کار می‌کنند و متعهد به دستیابی به موفقیت در تجارت خود هستند.

 

ارتباط کارآفرینی و نوآوری از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

 

برخی از مزایای کارآفرینی نوآورانه

 

توسعه خلاق

کارآفرینی نوآورانه، خلاقیت، ماهیت و فرآیند تفکر طراحی یک سازمان را افزایش می‌دهد. یک برند جدید می‌تواند با بهره‌برداری از خلاقیت کارکنان به میزان مطلوبی دست یابد. نوآوری در کارآفرینی می‌تواند با کمک به کسب‌وکار از طریق میزان تقاضا و روندهای فعلی بازار، درهای فرصت‌های جدید و متنوع را باز کند.

 

تقویت برند شما

فرآیند توسعه برند جزئیاتی را فاش می‌کند که به تیم نوآوری منابع انسانی کمک می‌کند تا مدل‌های مختلف کسب‌وکار دیجیتال را یاد بگیرند. این مسئله بسیار اهمیت دارد زیرا یکی از محرک‌های اصلی موفقیت مشاغل است.

 

بهبود مداوم

کارآفرینی نوآورانه در هنگامی‌که در حال بهبود مستمر هستید، مسیری را برای دوام سازمانی شما مشخص می‌کند. یک کارآفرین تجاری موفق به اهمیت نوآوری پی برده و بعداً از آن برای بهبود خلاقیت آن‌ها کمک خواهد کرد.


پاسخگویی به ترندها و شرایط رقابتی

تیم نوآوری منابع انسانی به نیازهای فعلی پاسخ می‌دهد و بر پیش‌بینی/موقعیت‌یابی کسب‌وکار برای ترندهای آینده بازار تمرکز می‌کند. کارآفرینی نوآورانه به شما کمک می‌کند بفهمید که چگونه به ترندهای آینده پاسخ دهید. این باعث می‌شود که راه‌حل‌هایی ارائه دهید که باعث رشد بیشتر کسب‌وکار شما می‌شود.

 

بهترین‌ها را از محصولات موجود خود بسازید

ما می‌دانیم که برای یک کارآفرین تجاری، معرفی محصولات و خدمات جدید مهم است. بااین‌حال، فراتر از معرفی محصولات جدید به بازار، حفظ فرهنگ نوآورانه و بهترین استفاده از محصولات موجود اهمیت بیشتری دارد. بهبود اندک در محصولات و خدمات موجود می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا سود و کارایی خود را افزایش دهد. بنابراین، یک شرکت می‌تواند با ترکیب بهبود فرآیند تفکر طراحی و با پیشرفت‌های نوآورانه مستمر، به موفقیت‌های بیشتری برسد.

 

داشتن یک نقطه فروش منحصربه‌فرد

مصرف‌کنندگان درک می‌کنند که فرهنگ نوآوری ارزش محصولات و خدمات را افزایش می‌دهد. کارآفرینی نوآورانه ارزش‌های جالبی را به شرکت اضافه می‌کند که می‌تواند به شرکت در قرار گرفتن در مسیر رو به رشد و داشتن یک نقطه فروش منحصربه‌فرد کمک کند.

 

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای انتقال کمپین نوآوری خود در بازار هدف گسترده استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما در جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازهای اساسی مشتریان و نحوه بهبود محصولات و خدمات خود برای برآورده کردن این نیازها و خواسته‌ها کمک کنند.

 

سخن پایانی

به نقل از دکتر ماکان آریا پارسا نوآوری و کارآفرینی دو واژه نزدیک به هم هستند که در دنیای تجارت امروز مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی ممکن است فکر کنند که منظور از هر دو یکسان است، اما استفاده از آن‌ها به جای یکدیگر اشتباه است. بااینکه هر دو حول یک ایده یکسان متمرکز می‌شوند، درک تفاوت‌های آن‌ها مهم است. نوآوری شامل استفاده از خلاقیت برای ارائه راه‌حل‌ها و ایده‌های منحصربه‌فرد است و یک نوع اختراع تکنولوژیکی یا دیجیتالی است که شما را قادر به انجام کارهایی می‌کند که قبلاً نمی‌توانستید انجام دهید.

نوآوری ستون اصلی هر سازمانی است. کسب‌وکاری که بر اهمیت نوآوری تاکید نمی‌کند به زودی در برابر شرکت‌هایی که این کار را می‌کنند، سر تعظیم فرود خواهد آورد. یک شرکت هم به کارآفرینان و هم به نوآوران نیاز دارد تا در ارتباط با صنعت خود هماهنگ باقی بماند. در حالیکه کارآفرین تجاری می‌تواند بفهمد که چه تصمیمی باید گرفته شود، کارآفرین مبتکر می‌داند که چگونه باید این تصمیمات را برای رسیدن به یک هدف مشترک وادار به کار کند. به طور خلاصه کارآفرینی توانایی کشف فرصت‌های تجاری است و نوآوری شامل ایجاد فرصت است.

 

برای آشنایی بیشتر با کارآفرینی که نوآوری را به بهترین شکل در سازمان‌های خود پیاده کرده است، روی لینک زیر کلیک کنید:

ماکان آریا پارسا

 

سوالات متداول

1.    رابطه نوآوری و کارآفرینی چیست؟

نوآوری و کارآفرینی دو مفهوم متفاوت هستند که معانی کاملاً متفاوتی دارند. بااین‌حال، رابطه قابل‌توجهی بین نوآوری و کارآفرینی وجود دارد که گاهی باعث سردرگمی می‌شود. تفاوت اصلی بین نوآوری و کارآفرینی این است که نوآوری شامل معرفی چیزی جدید است. این می‌تواند یک مدل، محصول، ایده یا خدمات باشد. از سوی دیگر، کارآفرینی شامل تبدیل یک ایده عالی به یک فرصت تجاری است. بنابراین، کارآفرینی با نوآوری آغاز می‌شود. علاوه بر این، یک جزء ریسک در کارآفرینی وجود دارد که در نوآوری وجود ندارد.

 

2.    نقش کارآفرینی نوآورانه در توسعه‌ی سازمانی چیست؟

با افزایش رقابت در تمام جنبه‌های تلاش‌های انسانی، کارآفرینان تجاری برای ماند در مسیر رشد و توسعه به نوآوری نیاز دارند. اما نقش نوآوری در کارآفرینی چیست؟ اساساً نوآوری به جایگزینی یا بهبود چیزی مرتبط است. نوآوری ابزار خاصی است که کارآفرینان از آن برای توسعه استراتژی‌های نوآوری مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین، یک کارآفرین نوآور کسی است که توانایی ارائه محصولات و خدمات نوآورانه را برای برآورده کردن روند بازار دارد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها