روش‌های ترویج شادی در محیط کار

ترویج شادی در محیط کار سبب احساس رضایت درونی و خشنودی پرسنل سازمان در هنگام فعالیت‌های کاری خود می‌شود. شغل و شاد به همدیگر مرتبط هستند. مشاغل این توانایی را دارند فرصت‌هایی برای ترویج شادی فراهم نمایند. در نهایت پرسنل شاد در پیشرفت سازمان نقش بسزایی دارد. همچنین حضور پرسنل‌هایی با روحیه مثبت در شرکت، کار تیمی یا سازمان نقش موثری در موفقیت و رشد سازمان و فرد ایفا می‌کنند. نشاط پرسنل سبب نوآوری، کارایی، رضایت شغلی و خلاقیت آنها شده و تعهد و ثبات شغلی کارکنان را افزایش خواهد داد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله آن را بیشتر تشریح می‌نماییم.

 

شیوه ها و روش‌های ترویج شادی در محیط کار

 

اهمیت ترویج شادی در محیط کار

اخیراً پژوهش‌های زیادی درباره ترویج شادی در محیط کار انجام شده است. نتایج این تحقیق‌ها بیان می‌کند پرسنل شاد از محبوبیت زیادی بین دوستان و همکاران برخوردار هستند. پرسنل‌های شاد درآمد بیشتری کسب می‌کنند. همچنین آن‌ها عملکرد بهتری دارند و ایده‌های بیشتری نسبت به سایر پرسنل کمتر شاد سازمان دارند. نیروی کار شاد زمان طولانی‌تری با کارفرمایان خود کار می‌کنند. آن‌ها اشتیاق بیشتری دارند تا وظایف‌شان را فراتر از الزامات شغلی خود انجام دهند. پرسنل شاد مرخصی استعلاجی کمتری دارند و به همکاران خود کمک می‌کنند.

 

در دیدگاه کلی افراد شاد دارای خصوصیات زیر هستند:

سازنده‌تر و خلاق‌تر هستند.

بجای درگیر شدن در مشکلات تمرکز خود را روی راه‌حل‌ها سوق می‌دهند.

بیشتر رفتار مشارکتی دارند.

اجتماعی هستند و این امر سبب می‌شود به رهبرانی لایق مبدل شوند.

 

دلایل زیربنایی در ترویج شادی در محیط کار

یک محیط کار سالم، به همان اندازه به بهره‌وری و کار اهمیت می‌دهد، به ترویج شادی در محیط کار اهمیت می‌دهد. با شادی و سلامت پرسنل سلامت سازمان نیز تضمین خواهد شد. سازمان سالم می‌تواند با کارایی، توانمندی و بهره‌وری کارمندان با دنیای رقابت بیرونی مقابله کند. پژوهش‌ها به سه نیاز اساسی انسان اشاره کرده‌اند که تأمین آنها سبب کارکرد بهتر و سلامت روانی وی می‌شوند. این سه نیاز شامل:

اختیار: انسان باید در قبال اقدامات و رفتارهای خود توانایی انتخاب داشته باشد.

تخصص: نیاز انسان به اینکه شایستگی و توانایی‌های خود را لمس کند.

روابط: نیاز انسان به ارتباط با دیگران و مورد توجه دیگران باشد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد تأمین این سه نیاز تعیین کننده سلامت روانی و رضایت اشخاص در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف است.

 

روش‌های ترویج شادی در محیط کار

 

تکنیک‌های ترویج شادی در محیط کار

چه بسا دیدگاه‌های زیادی درباره راهکارهای ترویج شادی در محیط کار وجود دارد از جمله کارآفرین موفق آقای دکتر ماکان آریا پارسا.

 

در ادامه ۷ نکته کلیدی برای ترویج شادی در یک سازمان بیان خواهد شد:

شادی مانند فرهنگ است آن را نمی‌توانید مدیریت کنید.

روحیه شاد شخصی است.

شادی یک هدیه نیست.

سبب غمگین شدن افراد نشوید.

کارها را هدفمند کنید.

حالات روحی تیم را زیر نظر داشته باشید.

ایجاد ذهن آگاه در سازمان.

 

نقش دکوراسیون در ترویج شادی در محیط کار

عوامل زیادی در ترویج شادی در محیط کار تأثیر دارند یکی از آنها، دکوراسیون محیط کار است.

امروزه با مکانیزه شدن زندگی، زمینه‌ای برای افسردگی در همه ما ایجاد شده است. به همین دلیل اگر خودمان اقدام نکنیم و سعی در مبارزه با آن نباشیم. خیلی زود این احساس بر ما غالب خواهد شد.

همچنین با پیدایش سازمان‌های دانش بنیان توجه به شغل‌های جدید که از آن به عنوان متولدین مشاغل اینترنتی گفته می‌شوند، اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند.

در این مشاغل دکوراسیون محیط کار از اهمیت زیاد برخوردار است. مثلاً شرکت گوگل، نیروی کاری را به شکل دل‌خواه مرتب نموده است و از رنگ‌های مورد علاقه آنها برای محیط کاری بهره گرفته است.

از مواردی که از کسلی و افسردگی کارکنان جلوگیری می‌کند صرف وقت، هزینه و سلیقه برای دکوراسیون داخلی محیط کاری است. قاعدتاً بسیاری از افراد زمان طولانی را در محیط کاری به سر می‌برند و اگر به زیبایی و نظم آن توجه نشود، خیلی زود دچار یکنواختی خواهند شد.

دکوراسیون منحصر به فرد برای محیط کاری در حقیقت احترام به پرسنل و با اهمیت قرار دادن آنها است. در نهایت سبب افزایش بازدهی شرکت می‌شود که این بازدهی بیش از هر چیزی برای صاحب کار مفید خواهد بود.

 

ارتباط ترویج شادی در محیط کار و نظام خانواده و جامعه

با توجه به چالش‌هایی که شرکت‌ها امروزه با آن درگیر هستند، ایجاد سازمانی شاد که پرسنل‌های آن بخشی از جامعه هستند، یکی از نیازهای استراتژیک برای موفقیت است؛ به عبارت دیگر ایجاد شادابی و نشاط در محیط کار به عنوان خانه دوم، یکی از موثرترین راه‌حل‌ها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است.

 

افراد شاد زندگی خود را به طور صحیح کنترل می‌کند، دید مثبتی به زندگی دارند، مسئولیت پذیرند و هدفمند هستند. همچنین امیدوارند، آینده نگرند، در مقابل سختی‌ها از پای نمی‌نشینند و روانشناسان نشاط، شور و شادی را عامل محرک افراد می‌دانند. در نهایت جامعه‌شناسان بر این باور هستند افراد شاد، جامعه‌ای شاد و موفق را حاصل می‌نمایند. عاملی که سبب گسترش شادی در جامعه می‌شود ابتدا خانواده است و سپس دیگر سازمان‌ها هستند که هر کدام وظایفی دارند که نیاز به پژوهش بیشتر است.

 

آشنایی با کارآفرین جوان و موفق ایرانی در لینک زیر:

ماکان اریا پارسا

 

روش‌های ترویج شادی در محیط کار از نگاه ماکان آریا پارسا

 

سخن پایانی

ترویج شادی در محیط کار به عنوان محیط دوم زندگی سبب حفظ آرامش، تعادل روانی و امنیت جسمانی کارکنان می‌شود. مشاغل زمینه‌هایی مانند استفاده از توانایی‌ها و نقاط قوت، مهارت فردی، ارتباط با دیگران، رشد مهارتهای فردی، یادگیری و دستیابی به اهداف زندگی را بوجود می‌آورند.

 

به عنوان سرپرست، کارمند، مدیر یا رهبر باید موضوعاتی که موجب ترویج شادی و شادمانی کارکنان در محیط کار می‌شود را توجه نمایند. آقای دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین برجسته بیان می‌کند مدیریت یک سازمان، عامل اصلی پیشرفت آن سازمان است.

 

سؤالات متداول

1. آیا ترویج شادی در محیط کار بیش از حد باشد موجب مرگ می‌شود؟

هرچند شادی بیش از حد سبب مرگ کارمندان نمی‌شود اما موجبات مرگ روابط پرسنل در محیط کار می‌شود. زمانی که افراد از همکارانش انتظارات مشخص دارند، این افراد انتظارات اشتباهی در ذهن خود می‌پرورانند. در نتیجه همکارانشان را در نا شادی خود متهم می‌دانند.

2. آیا ترویج شادی در محیط کار یک ذهنیت است یا یک هدیه؟

پیش از ترویج شادی، ابتدا شخص باید دیدگاه خویش را در مورد شادی در محیط کارش بیان نماید و درک کند شادی در سازمان چه معنایی دارد. در حقیقت شادی از درون انسان ناشی می‌شود و هدیه سازمان به پرسنل‌های خود نیست.

3. آیا وجود افراد ناشاد در سازمان مؤثر است؟

شادی یک گزینه است، هرچند که یک حالت سیال نیز است. افراد ناشاد بیشتر حسن شهرت ندارند، اما تنوع افکار برای پیشرفت شرکت ضروری است. در حقیقت شادی در محیط کار امکان دارد دیدگاه افراد را کور کند؛ مانند اینکه تنها جنبه مثبت را دیدن یا خودداری از کشمکش. افراد ناشاد دیدگاه متفاوتی دارند. آن‌ها بجای اینکه منتقد باشند دیدگاه واقعیت گرایانه‌تری در تحلیل مشکلات و راهکارها دارند. گاهی همه برداشتی مثبت از واقعیت دارند. وجود فردی که توانایی ایجاد برداشت متفاوت از موضوع را داشته باشد خوب است. ناشاد بودن افراد در یک سازمان کمک می‌کند که نیمه تاریکی که همه از آن غافل هستند را ببینند. برای نقص نبودن یک راه کار، هر سازمانی به شخصی نیاز دارد که بتواند در برابر باورهای بقیه افراد مقابله کند و تفکر گروه را به چالش بکشد.

 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها